Snapchat marketing: Snap dig ind i målgruppen af 12-34 årige



Snapchat er meget mere end spas og sjove billeder. Med en effektiv Snapchat marketing strategi og eksekvering kan du ramme en meget attraktiv målgruppe, der er vant til at foretage online handler. Her er alt, hvad du skal vide om Snapchat marketing, om strategi, muligheder for Snapchat Ads, lenses, on-demand geofiltre, og hvad du skal overveje for at få de bedste resultater.

Introduktion til Snapchat

Med Snapchat appen kan du sende og modtage billeder og videoer. Du kan tilføre dine ‘snaps’ – billeder/videoer – en tekst, tegninger, filtre, linser, emoji eller stickers og dele det med andre brugere. Det særlige ved Snapchat tjenesten er, at snaps er midlertidige og de er kun tilgængelige i et kort tidsrum, typisk ti sekunder. Herefter slettes de automatisk. En ny funktion kaldet “Memories” eller brug af ekstern software til Snapchat gør det nu let at gemme snaps.

Du vælger at følge andre brugere, typisk dine venner, men du kan også følge kendiser, nøglepersoner eller firmaer. Det betyder, at Snapchat ikke har samme to-vejs venskaber som andre medier sociale medier som Facebook og LinkedIN. Du kan få en notifikation når personer du følge uploader en ny Snap.

Snapchat udvikler sig naturligvis og der tilføres konstant ny funktionalitet. I starten var der kun snaps og chat, siden da er der kommet “Snapchat Story”, der kan gøre dine Snaps tilgængelige for andre i 24 timer. Du kan tilføre alle de Snaps til MyStory som du ønsker. MyStory/Historier anvendes som one-to-many deling af snaps, og gør det muligt at fortæller en længere, kronologisk sammenhængende historie.

Funktionenen “Here” giver mulighed for videochat med lyd mellem brugere. “Live” funktionen er kuraterede historier om større events som New York Marathon. “Lenses” giver mulighed for at lægge sjove, færdiglavede tegninger eller animationer på snaps.
“Discover” er en samling af snaps fra brands eller begivenheder og er særlig tænkt som en mulighed for virksomheder til at promovere sig. For at bliver set kræver det dog, at brugerne aktivt swiper over på “Discover siden”. Funktionen anvendes af f.eks. CNN og National Geographic og indholdet kan deles mellem brugerne via beskedfunktionen.

Fakta om Snapchat, målgruppe og anvendelse

  • Snapchat har eksisteret siden september 2011 og har i dag over 100 millioner daglige brugere.
  • Der deles mere end en 10 mia. snaps hver dag (mar. 2016). En stigning på mere end 350% på et år.
  • 36 procent af brugerne er mellem 18 og 24 år.
  • 85 procent af brugerne er under 34 år (har set tal der siger 70% er under 25 år).
  • I Danmark anvender halvdelen af de 12-29 årige Snatchat jævnligt. 48% i 2015 (kilde: TNS Gallup Social Media Life).
  • Det er et overtal af piger/kvinder, der anvender Snapchat. Har set tal der siger at 70% er kvinder.
  • Brugerne anvender dagligt 25 – 30 minutter på appen (i USA marts 2016 – Kilde: Business Insider).
  • 60 procent af de dagligt aktive brugere (i USA) bidrager med indhold, der gør mediet til en to-vejs kommunikation, der kan gavne din markedsføring.

Snapchat har godt fat i de yngre målgrupper

Millenials og Generation Z anvender Snapchat i stor stil. Det siges at halvdelen af brugerne er ml. 13-17 år. Segmentet 18-34 årige bruger i gennemsnit en halv time på Snapchat hver dag, og er dermed markant mere aktive her end på facebook og Instagram.

Noget af det karakteristiske for Millennials og Generation Z grupperne er, at de er mere drevet af formål og what’s in it for me indhold end andre aldersgrupper. De interagere anderledes og har et helt andet forhold til brands end andre generationer. De vil have indhold, der betyder noget. De vil have fortællinger med mening.

Citat om Snapchat fra Evan Spiegel

Snapchat som marketingkanal

Der har været en stor skepsis omkring brugen af Snapchat som markedsføringskanal. For hvordan markedsfører du dine produkter via billeder/video, der har stærkt begrænset varighed?

Marketing på Snapchat er som at puste sæbebobler:
Smukt mens det står på, men desværre kortvarigt og kun for de personer, der følger dig.

Faktum er, at vi alle – unge såvel som seniorer – altid har mobiltelefonen med os. Dagens moderne menneske er en Phono Sapiens, der har en særdeles tæt tilknytning til smartteknologien. Derfor kan apps som Snapchat og Instagram være relevante i marketing øjemed. Og vil du have fat i den unge målgruppe skal du overveje Snapchat nøje.

Engagér og opbyg en fanskare

Snapchat fungerer som andre sociale medier. For at få succes skal du engagere dine målgrupper og derved skabe et loyalt community af fans, der følger dig og dine snaps. Da der ikke findes ‘like’ eller ‘dele’ funktioner som på facebook, er det særlig svært at få nye følgere på Snapchat. Tillige er søgefunktionen på Snapchat meget udskældt, da det er ualmindelig svært at finde de rigtige brugere, medmindre du kender deres eksakte Snap-navn. Det gør det ekstra svært at blive fundet, både som privat person og som firma.

Kun gennem hårdt, kontinuerligt arbejde og ved promovering af din Snapchat konto via andre medier (hjemmeside, facebook m.v.), kan du opbygge en større fanskare og opnå en kritisk masse, der gør det attraktivt og relevant som markedsfører.

WIIFM – What’s in it for me

Det er altid vigtigt, at tage udgangspunkt i målgruppens interesser og behov. Særlig på Snapchat hvor de unge bruger i høj grad er præget af en WIIFM holdning. Det skal være sjovt, relevant eller brugbart ellers bliver du negliseret.

Snapchat anvendes mest til sjov, fjollet og meget afslappet indhold. Det er et mere personligt medie og fremstår dermed mere intimt end f.eks. facebook.

Gør dig attraktiv at følge. Vær personlig, nærværende og øjeblikkelig.
Vær der for dine følgere: Giv svar og kommunikér i øjenhøjde.

Når du skal markedsføre dig på Snapchat, skal du tage særlig højde for mediet kernepræmis: Det er nok det mest sociale og intime af alle sociale medier. Det indhold du uploader skal være autentisk og engagere brugerne i udtalt grad. Du skal snakke med dine følgere én-til-én og forblive deres ven. Det kræver et større engagement fra din side og husk at brugerne er mere afslappet og direkte. Vær ikke bange for den direkte dialog, der giver dig mulighed for, at kommunikere og engagere dine brugere på en anden måde. Interagér, tal i øjenhøjde og gerne mere upoleret.

Marketing og reklamer på Snapchat

For det engelske og amerikanske markeder tilbydes forskellige former for reklamer på Snapchat. Disse må forventeligt også komme for danske brugere. I din Snapchat markedsføring kan du anvende:

Snapchat lenses brugt af Taco Bell

Taco Bell Snapchat linse

  • Snap Ads. Du kan købe reklamer, der vises mellem snap stories. Full-screen, vertical 10-sekunders video reklame. Som medie er det lidt unikt, at din video fylder hele skærmen, hvilket øger muligheden for opmærksomhed. Muligheden for at swipe mellem indhold øger tillige mulighederne for din promovering.
    Særlig swipe up funktionen giver mulighed for at interagere mere med dit brand. En mulighed for at vise en længere video, en artikel, downloade en app eller se din mobile landingpage. Det giver gode resultater. Snap Inc. siger, at ‘Swipe up’ raten er fem gange bedre end den gennemsnitlige click-through-rate for andre sociale medier. Prisen for Snap Ads er relativ dyr og anvendes derfor primært af store koncerner.
  • Reklamer med vedhæftning, der f.eks. kan være et link til din hjemmeside eller dine facebook profil.
  • On-demand geofilter. Du kan købe filtre. F.eks. en særlig form for grafik eller din brand navn, der kan tilføjes snaps. Geofiltre anvendes på et foruddefineret geografisk område. Som f.eks. Roskilde Festival.
  • Lenses/Linser som brugerne anvender på snaps. F.eks. hunde-ører og næse, ansigtsmaling der får dig til at ligne en klovn eller Taco Bell, der gav brugerne hoveder som en taco-skal. I gennemsnit leger brugerne med linser i 20 sekunder.
    Taco Bell linsen blev vist hele 224 mio. gange på én dag i maj 2016.

En ændring i Snapchats private policy gør, at det nu er muligt for annoncører at segmentere på alder, køn og lokation.

Læs mere om Snap Ads (snapchat.com).

Kreativitet sælger. Og det sælger maks, når det er sjovt og relevant

Nogle er de bedste kampagner på Snapchat har forstået at anvende mediets styrker. Indholdet har været sjovt, aktuelt og involverende. De har fanget brugernes interesse og engageret dem i aktiviteten.

Head-swap. Som Netflix, der lavede en outdoor kampagne med posters for deres aktuelle serie, House of Cards. På plakaten blev brugerne opfordret til, at tage en selfie af deres plakat og anvende en ‘head-swap’ funktion i Snapchat, så de indsatte sig selv som hoved(!)personen på plakaten. Og så dele dette billede med omverdenen.

Netflix outdoor kampagne med Snapchat

I Frankrig fik Netflix opsat billboards, hvor forbipasserende kunne face-swappe hoved med skuespillere fra House of Cards serien. Face-swapping er en særdeles populære funktion i Snapchat, hvor to personer kan skifte ansigt og opnå et sjovt og anderledes billede.

 

Roskilde festival anvendte geofilter i deres Snapchat markedsføring

Med RF-geofilter kunne gæsterne tilføre mere af ‘the orange feeling’ til deres snaps.

Geofilter. I 2015 udviklede Roskilde Festival et filter til Snapchat, som kunne anvendes af gæsterne på festivalen. Et filter er en grafik eller en tekst, der lægges ind over de snaps brugerne tager. Et on-demand geofilter er i sagens natur bestemt af den geografiske lokation, hvilket gør det oplagt at anvende for events og arrangementer. Som en ekstra feature delte festivalen indhold fra ‘behind the scenes’.

“Det er ret svært at få godkendt et filter. Vi prøvede med fire forskellige, hvoraf tre er blevet afvist. Heldigvis er det fjerde gået igennem, fortalte Anders Hjortkær, leder festivalens sociale medier.

Gatorade anvendte en Super Bowl Snapchat linseLenses. I forbindelse med Super Bowl finalen feb. 2016 anvendte Gatorade linse-funktionen i Snapchat og udviklede et sjovt, animeret klip som brugerne kunne ligge over på deres egne videoer, så det så ud som om, at de fik en hel tønde Gatorade hældt over sig. I Super Bowl sammenhæng er det blevet en tradition, at det vindende hold hælder en hel tønde kold væske udover deres træner. En sjov gimmick som alle Snapchat brugere på virtuel vis fik lov at prøve i deres video. Mere end 8 mio. brugere anvendte Gatorade linse funktionen, og deres videoer blev vist mere end 165 mio. gange. Til sammenligning blev blev selve Super Bowl finalen set på TV af 112 mio. i USA.
Se en video om Gatorade Super Bowl Snapchat casen (vimeo.com).

Hvordan kommer du i gang med Snapchat marketing?

Som med alt andet, start med en klar strategi. Hvad er dit brands personlighed, hvad er unikt, hvilket udbytte giver dit firma eller dine produkter til verden og hvordan skiller du dig ud i forhold til konkurrenterne?

  1. Hvad er formålet og hvad er dine mål for at være på Snapchat? Hvad vil du opnå?
    Husk at Snapchat er et relationsmedie, der ikke er egnet til direkte salg.
  2. Hvordan vil du opnå dit mål? Er det opbygning og forbedring af relationer skal du have en plan for interaktioner, der f.eks. kunne være konkurrencer, kundeservice eller feedback. Er det dit mål bedre branding, skal du skabe god storytelling, der fortæller en god historie og dit produkt eller brand, og du skal have en plan for markedsføringen, hvor du kan gøre brug af de forskellige indholdstyper målrettet brugerne; underholdning, information, slappe-af indhold, indhold som brugerne kan identificerer sig med eller blot socialt indhold.
  3. På Snapchat er der nogle få målepunkter. Ved manuel optælling kan du se og evaluerer på:
    • Hvor mange gange er dit snap blevet set.
    • Hvor mange gange har brugerne responderet på dit snap
    • Hvor mange har aktivt valgt at chatte med dig efter dit så dit snap
  4. Opret en konto/profil på Snapchat. Det er er gratis at have en Snapchat konto. Sørg for at din firma profil er offentlig/public, så alle kan følge dig og se dine snaps.
  5. Begynd at dele indhold med brugerne. Kreative billeder i vertikalt/portræt format og videoer. Vær personlig, autentisk, relevant, involverende og engagér dig med brugerne. Husk at indhold ikke nødvendigvis skal være lige så poleret som for andre kanaler. Og det skal naturligvis være skabt af og til mobiltelefoner.
    Et godt tips: Da du ikke kan indsætte klikbare links i dine snaps, kan du i stedet indsætte en tekst med link til din blog, din facebookside ellerdin  landingpage, som brugerne manuelt skal indtaste i browseren. Anvend en url-shortener – f.eks. goo.gl eller bitly – og customize dit link, så det er letter at huske, og du kan måle trafikken fra Snapchat. Et kort link som f.eks. bit.do/OMS eller bit.ly/OnlineMark.
  6. Vær så social som muligt. Interagér med dine følgere og svar på alle spørgsmål, uanset hvor skæve eller underlige de er.
  7. Snapchat code for henrikthranum. Brug den i din Snapchat marketing.Promover din Snap konto på alle andre medier, særlig der hvor målgrupperne er sammenfaldne.
    En kampagne kan sjældent bæres af Snapchat alene, men bør betragtes som et supplement til dine øvrige marketingtiltag og kanaler. Det frække tip: Udskift dit facebook profil billede med din “Snap code” for en perioede. Herved får du fokus på din Snapchat profil og brugerne kan scanne din “Snap code” for at følge dig.
  8. Følg de vigtigste og mest indflydelsesrige personer. Se, lyt og lær.
  9. Overvej hvilke ‘influencers’ der passer bedst til dit brand og som du kan anvende i din markedsføring. Brug af populære Snapchatters kan mangedouble antallet af følgere, der ser et snap med placeret indhold. Få en kendis til at omtale dit produkt, til at anvende produktet eller på anden og mere kreativ vis kan omtale dit produkt.
    Du kan også købe dig til følgere ved at slå Stories op via nyhedsmedierne som f.eks. MetroXpress.
  10. Opbyg en hype om en produktlancering eller kommende event. Giv information via Snapchat som ikke kan findes andre steder. Vis ‘behind the scenes’ optagelser af forberedelserne, vis det særlige VIP område, der ellers er lukket land for de fleste m.v. Det gælder om, at skabe nogle positive forventninger inden selve aktiviteten.
  11. Særlige tilbud og rabatkoder, der alene gives til dine fans. Det skaber bedre engagement med dine følgere og du kan let måle udbyttet via den særlige rabatkode.

Se eksempler på gode Snatchat kampagner (business2community.com).

Konkurrenter: Instagram presser Snapchat med ny funktion

Instagram har introduceret en Instagram Stories funktionen. En samling af billeder eller en film, der forsvinder efter 24 timer. Altså meget lig Snapchat. Den nye funktion gør Instagram ekstra interessant som marketingkanal og noget du (også) skal holde et øje med.

En anden konkurrent til Snapchat er Vine, der tilbyder deling af mobilvideoer.

Læs mere om Snapchat på Snapchat.com og Wikipedia.

 

Snap har introduceret nye videokamera briller

I september 2016 skiftede firmaet navn fra Snapchat til Snap Inc. Ved samme lejlighed lancerede de et nyt produkt “Spectacles“, der er en solbrille med et af verdens mindste, trådløse videokamera. Ved et enkelt tryk på brillen kan der tages billeder eller optages typisk ti sekunders film, af det du selv ser. Filmen og billederne bliver overført trådløst til Snapchat appen via bluetooth eller WiFi, hvorfra det naturligvis skal deles med resten af verden.Snap Spectacles demo movie. Trådløs filmoptagelse direkte til Snapchat.

Spectacles brillen optager cirkulære film med et bredvinklet synsfelt på 115 grader, der skulle svare til det menneskelige øjets perspektiv. At det er cirkulært betyder, at du kan afspille filmen uanset, hvordan du drejer telefonen. Du kan optage op til 30 sekunders film.

Se mere om de nye Spectacles (Sam Sheffer video).

Den nye gadget kommer til at koste $130 og lanceres i første omkring som beta-produkt i et begrænset oplag og med begrænset distribution.

Spectacles fra Snap (snap.com).

Mere info om Snapchat marketing