Vil du blive bedre til at markedsføre din virksomhed på Twitter, så ta’ ved lære at nogle af de bedste. En interessant artikel fra Hubspot, 10 of the best brands on Twitter – And Why They’re So Successful viser eksempler på, hvordan og hvor godt det kan gøres. Og giver samtidig råd og vejledning til, hvordan indhold som GIFs produceres.
Hvordan anvender du bedst muligt 140 tegn – og et billede på Twitter?
Her er mine råd:
- Vær menneskelig i din kommunikation. Alle de sociale medier handler om mennesker og relationer, så vis gerne personlighed, tal direkte og anvend emotionelle betoninger.
- Væk en følelse hos modtagerne. Indhold der vækker en følelse for modtageren deles oftere end andre tweets. ”When we care, we share”. Et emotionelt indhold kan skabe glæde, tilfredshed, spænding, overraskelse, respekt, sorg, vrede, frygt eller måske afsky?
- Humor og sjove tweets kan med fordel anvendes. Særlig når de er relateret til dine produkter og dit brand. Men også skæve tweets, der ikke er i kontekst med dit brand, er populære.
- Vær aktuel. Kan du læne dig op ad en populær aktivitet eller debat på Twitter, så bidrag ved brug af det anvendte #hashtag. Find en kreativ vinkel på dit produkt eller i din kommunikation, og gør det relevant så det matcher det aktuelle tema. Case: Oreo i forbindelse med Super Bowl.
- Billeder 1. Billeder siger mere end tusind ord, og et tweet med billeder har langt større gennemslagskraft. Billeder med mennesker giver det personlig touch. Billeder med personer og i særdeleshed øjne har stor opmærksomhedsværdi.
- Billeder 2. ”Billeder GIFs siger mere end tusind ord”. Et animeret billeder/video kan med få midler fortælle sin egen lille historie, hvilket er særdeles fordelagtigt på Twitters begrænsede plads. En animation/video er let og hurtig at konsumere for læseren. Den kan være emotionel og vise et kompleks budskab på en indbydende og overskuelig måde.
Tip: Der findes mange gratis GIF’s online, f.eks. på giphy.com - Kend din målgruppes interesser og målret dine tweets. Giv dine kunder mere af det indhold, de værdsætter. Anvend gerne forskellige dedikerede hashtags til dine forskellige målgrupper, så du bedre kan målrette dine budskaber.
- Anvend Twitter til kundesupport. Der findes gode eksempler på firmaer, der aktivt giver kundesupport via Twitter. Det kræver dog hurtige svar og rådgivning til kunderne, og du skal være i stand til at fatte dig i korthed. Men hurtig respons til kunderne vil øge kundetilfredsheden og loyaliteten.
Hvor stor er målgruppen på Twitter i Danmark?
Er det umagen værd, at bruge tid på Twitter, hvis ingen ser det? Er det ikke kun politikere og mediefolk der anvender Twitter i Danmark?
Der er ingen tvivl om, at i forhold til USA er danske virksomhed langt efter. I Danmark har facebook opnået langt større penetration end Twitter. Tal fra socialstats.dk viser, at 66% af danskerne, ca. 3,2 mio. personer (2015) anvender facebook mindst en gang om måneder. Til sammenligning er der kun 10-12% af danskerne, lidt over ½ mio. personer (2015), der anvender Twitter mindst en gang om måneden.
Den ambitiøse virksomhed vil naturligvis anvender alle relevante kanaler til at markedsfører sine produkter/ydelser. På Twitter er konkurrencen om kundernes opmærksomhed måske mindre og derfor mere fordelagtig end facebook. Og hvis Twitter vitterlig læses af mange journalisten og opinionsledere, så er det da en overordentlig interessant læserskare af kommunikere til.
Kilder:
- http://blog.hubspot.com/marketing/twitter-best-brands#sm.00006gkax418riepgrlq2uasecks8
- http://socialstats.dk/
- http://www.socialemedier.dk/sociale-medier-2015-i-danmark/