Guide til udvikling af visuelt indhold



Visuelt indhold forbedre din digitale markedsføring

Brug af visuelt indhold som billeder, videoer og infografik kan være med til at booste din online markedsføring. I infografikken nedenfor “Guide to creating visually content” fra Quicksprout.com får du nogle råd om, hvordan du skaber noget lækkert, visuelt indhold til din hjemmeside og til de sociale medier.

Infografikken som dansk tekst nederst på denne side, klik her.

=> Læs også Billeder giver 94% bedre engagement.

Det bedste visuelle indhold, billeder (quicksprout.com) -1

Det bedste visuelle indhold, billeder (quicksprout.com) -2

Det bedste visuelle indhold, billeder (quicksprout.com) -3

Det bedste visuelle indhold, billeder (quicksprout.com) -4

Det bedste visuelle indhold, billeder (quicksprout.com) -5

Her de vigtigste pointer fra infografikken som tekst.

Hvorfor er visuelt indhold vigtigt?

Her er nogle tal, der viser betydningen af visuelt indhold, og hvordan det ændrer vores måde at markedsføre os på.

  • 63% af de sociale medier består af billeder.
  • 66% af opdateringerne på sociale medier består af visuelt indhold.
  • 50% af Internettets brugere har re-posted et billede eller en video.
  • 54% af Internettets brugere har posted et originalt foto eller en film/video, de selv har lavet.
  • Indhold med relevante billeder får 90% flere views end indhold uden billeder. Det vil sige næsten dobbelt så mange views. Det gælder for alle emner og kategorier.
  • Et tweets med et billede bliver re-tweetet 150% mere.

Hjernen opfatter billeder langt hurtigere end tekst

Vores menneskelige sanseapparat er indstillet til at se og opfatte verden i billeder.

  • 90% af al den information der sendes til hjernen er visuel information.
  • Den menneskelige hjerne bearbejder visuelle elementer 60.000 gange hurtigere end en tekst.

De 10 typiske visuelle elementer

  1. Kreative billeder med et godt blikfang.
  2. Video. Embed din gode video ind på din hjemmeside eller din social media post. Upload og lad evt. din video hoste på en af de kendte video portaler: YouTube, Vimeo eller Wistia.
  3. Whiteboard video. En animeret video hvor der tegnes og skrives på et whiteboard er god til at forklare teoretiske emner.
  4. Screenshots. Hjælpsomme billeder af dit produkt, et workflow eller brug af software.
  5. Infografik.
  6. Diagrammer og grafisk fremstilling af data, tal og statistik.
  7. Tegninger og tegneseriefigurer.
  8. Memes.
  9. Visuelle noter.
  10. Andre visuelle effekter. Billeder der understøtter og komplementerer indholdet.

Sådan skaber du de bedste billeder og videoer

Her er nogle råd til, hvordan du kan lave det visuelle indhold som kunderne elsker.

  • Billedecollager og design med gitre (grids). Anvend gerne flere billeder og sæt dem op som en collage. Sæt gerne en ramme omkring billederne. Husk at du let kan placere tekst som et lag oven på billeder (NB! Tag højde for læsbarheden. Kontrast på tekstfonten i forhold til baggrunden. Pas på for meget støj i billeder vs. teksten)
  • Anvend billeder der giver konsistent og genkendelse. Benyt dig af gode billedefiltre. Anvend billeder der matcher dine farver på siden eller din generelle branding. F.eks. anvender Shell billeder med elementer der er gule eller røde som Shell logoet.
  • Vælg primær farven på dine billeder med omhu. Farver er et stærkt middel til at skabe forskellige følelser for seeren. Anvend en farve der matcher dit emner og den stemning du ønsker at skabe.
    • GUL. Optimisme, klarhed, varm som solen.
    • ORANGE. Venskablig, glad, selvtillid.
    • RØD. Spænding, ungdommelig, kraftig, faresignal.
    • LILLA. Kreativ, fantasi, klog.
    • BLÅ. Tillid, afhængig, styrke.
    • GRØN. Fredsfuld, vækst, sundhed.
    • GRÅ (sort og hvid). Balance, neutral, rolig.
  • Anvend gerne billeder med slående motiver der skaber stærke følelser. Et billede i klare, stærke farver, der kan vække dybe følelser i modtageren.  F.eks. er et Instagram billede mere autentisk og være bedre end det smukke og meget pollerede stock billede.

De 4 vigtigste tommelfingerregler om billeder

Billeder siger mere end 1.000 ord, så det er vigtigt, at det er de rigtige ord i forhold til det budskab du forsøger at sende. Her er fire tommelfingerregler:

  1. Brug kun et billede når det giver mening. Indsæt ikke billeder i dit indhold bare fordi der skal være et billede.
  2. Brug aldrig kedelige, ligegyldige billeder. Anvend altid billeder der er relevante og komplementerer dit indhold.
  3. Undgå for mange stock photos. Generiske og pollerede billeder der ikke har direkte relation til dit brand eller dine produkter. Anvend hellere egne billeder af høj kvalitet.
  4. Vær opmærksom på billedestørrelsen. Tilpas og prioriter størrelsen af billedet i forhold til det øvrige indhold. Tænk også på de mobile brugere, der ser dit indhold på en lille skærmstørrelse på en mobiltelefon.

Værktøjer til fremstilling af visuelt indhold

De professionelle anvender relativt dyre softwareprodukter som Adobe Photoshop og InDesign. Men mindre kan også gøre. Du kan f.eks. anvende:

  • Pixlr.com. Gratis online redigering af billeder. En ‘Photoshop light’.
  • Powerpoint. Hver enkelt slide i en Powerpoint præsentation kan gemmes i en række formater, også billedeformaterne .jpg /.gif / .png.
  • Med Canva kan du let og (næsten) gratis udvikle designs.
  • BeFunky. Gratis online redigering af billeder og collager.
  • Word Swag. En app til Android/iOS. Indsæt nemt tekst på dine billeder.
  • Skitch til iOS (fra Evernote). NB! Softwaren understøttes ikke længere af Evernote men er stadig tilgængelig til iOS produkter.

Relaterede emner

=> Billeder giver 94% bedre engagement.

=> Korrekte billedstørrelser for Sociale Medier.