Google AdWords med stor kvalitet



Google Ads

Google tilbyder flere forskellige Google Ads kampagnetyper:

  • Kampagne på Søgenetværket = Google AdWords der vises ved søgninger på Google.
  • Kampagne på Google Displaynetværket. Annoncer der kan vises på en gruppe på mere end to millioner websites, videoer og apps.
  • Shopping-kampagne.
  • Videokampagne.
  • Appkampagne.

Nedenfor kan du læse mere om førstnævnte kampagnetype, AdWords.

Få større succes med dine Google AdWords annoncer

En succesfuld annonce skal være relevant og effektiv. Den skal vise det rette budskab på det rigtige tidspunkt og overfor relevante kunder.  Annoncen skal appellere til potentielle kunder og motivere dem til at foretage en handling, f.eks. et køb, bestilling tid, læse mere eller tilmedle sig et seminar eller et nyhedsbrev.

Her får du vejledning til, hvordan du bør opsætte dine AdWords kampagner og annoncer for at få det bedste udbytte og en mere rentabel forretning.

slider - Effektiv Google AdWords kampagne v2 - 1170x500Opsætning af effektive Google AdWords kampagner (SEM)

Search Engine Marketing (SEM) omfatter al Online Marketing annoncering. Google er den absolut største udbyder af digital annoncering og tilbyder både Google AdWords og Google Display Network annoncer:

  1. Bannerannoncer via Google Display Network. Via et netværk af AdSense annoncører , kan du indrykke display annonce (bannerannonce) på mange forskellige hjemmesider. Du kan vælge at indrykke annoncer:
    • bestemte sider. F.eks. sider der har stor trafik og derfor stor giver dig stor synlighed.
    • tema sider, hvor siden tema matcher din målgrupper. Sælger du løbesko kan du annoncere på sports- og fitness sider.
    • Overfor brugere med bestemte interesser. Googles algoritme finder din relevante målgruppe ud fra cookie historik, i forhold til søgninger, demografi mv. Det vil sige du kan målrette annoncen i forhold til de emner der interesserer brugeren.
    •  I forhold til bestemte nøgleord på en hjemmeside. Viser annoncen på sider der har et bestemt ord. For et rejsebureau kunne det eksempelvis være sider med ordet ‘ferieplanlægning’.
      .
  2. Google AdWords der vises som en del af søgeresultatet.
    Google er suverænt den mest anvendte søgemaskine og for mange den naturlige startside på Internettet. Der foretages mere end hundrede milliarder søgninger om måneden og brugerne ser ofte kun side et og to af søgeresultatet. Derfor er det essentielt, at du ligger øverst i søgeresultatet, så dine kunder kan finde dig. Selv med en effektiv søgemaskineoptimering kan det være svært at komme på side ét i søgeresultatet. Hertil er AdWords et særdeles godt supplement. For at få det mest optimale udbytte bør du følge de guidelines som jeg vil gennemgå her.

Push vs. Pull strategi

Kunderne har magten og har ringe interesse for marketing budskaber om dine produkter (Push). De er på nettet for at få underholdning eller finde løsninger på specifikke udfordringer.  Derfor har du større succes ved, at trække dine kunder ind (Pull) til dit site, din butik, ved at give information og tilbyde løsninger på kundens udfordringer. Har du en effektiv Content Marketing strategi for dit site?

Fordele ved Google AdWords

  • Google er verdens største og mest anvendte søgemaskine. I Danmark anvender +95% Google.
  • Du ‘rammer’ kunden på netop det tidspunkt, hvor de søger informationer. De kan være købelystne.
  • En effektiv metode til at generere mere trafik til dit site. Og gør du det rigtigt, får du relevant og kvalificeret trafik.
  • Du har fuld kontrol over dit annoncebudget, hvornår og hvor meget der anvendes.
  • Ved CPC, cost per click, annoncer betaler kun for de brugere, der reelt klikker på din annonce.
    Du kan også vælge CPM-bud ( cost per mille) der er prisen per tusinde eksponeringer. Eller CPA-bud, pris per hvervning/konvertering (cost per acquisition).
  • Du kan løbende ændre og justere elementerne i din kampagne, in real time. Hvis en annonce ikke virker optimalt udskifter du blot med en anden.

Remarketing

Du kan anvende remarketing til at præsentere annoncer for kunder, som tidligere har besøgt din hjemmeside. Det kan være en effektiv måde at få potentielle kunder tilbage i folden. Læs mere om remarketing på Google.com.

Optimer din Google AdWords kampagne

En god kampagne tager udgangspunkt i en grundig analyse

Et godt analysearbejde bør altid være grundlaget for dine beslutninger. Særlig inden for Online Marketing, hvor du kan måle på stort set alle aktiviteter og parametre, bør du altid træffe datadrevne beslutninger.

For at få bedre Online annoncekampagner skal du:

  • Lave en analyse af de bedste og mest relevante keywords / nøglesøgeord. Find alle de nøgleord, der bedst beskriver din virksomhed, dine produkter/services.
    • Test de mest anvendelige søgeord for dit site. Hvordan virker de? Er det dem som din målgruppe anvender?
    • Find – via Google Analytics – de organiske søgeord der giver gratis trafik til dit site. Er det de mest relevante?
    • Negative søgeord. Find også de søgeord der er irrelevante for dig og opret negative søgeordslister. F.eks. en skobutik, der ikke sælger gummistøvler, bør gummistøvler indsættes som negativt søgeord.
      Du skal naturligvis ikke findes på søgeord og -termer, der er irrelevante for dig. For det giver kunderne er dårlig oplevelse og du betaler dyrt for unødvendige kliks.
  • De bedste søgeord har tre karakteristika:
    1. Der er mange Google søgninger på det specifikke søgeord.
    2. Der er lav konkurrence, hvilket vil sige, at konkurrenterne ikke ligger højt på Google.
    3. Der er mange besøg til dit site (CTR, click through rate) og der er mange konverteringer.
  • Sørg for at dit online univers (din hjemmeside) anvender de valgte søgeord på bedste vis.
    Når kunden klikker på din annonce, skal noget af det første de læser på din landingpage være top relevant i forhold til det/de givne søgeord.

Trafik bør ikke være det primære mål for din kampagne. Formålet er at få kvalificeret trafik og kunder der foretage konvertering på dit site.

Relevans er altafgørende

Helt basalt handler det om, at skabe de AdWords annoncer med de mest relevante søgeord, der vil give dig en høj kvalitet (stor relevans for brugerne), gode annonceplaceringer, en høj konverteringsrate (fordi du også har konverteringsoptimeret din landingpage) samt lavere omkostninger og konverteringspriser.

Brug de rigtige matchtyper for dine søgeord
Goolge tilbyder forskellige metoder for match af dine søgeord:

  • Bredt match resulterer i et bredt interval af søgeforespørgsler.
    Med denne søgeordsindstilling bliver din annonce vist, når der er søgninger på det pågældende søgeord eller varianter heraf. Et bredt søgeord som “kajak” vil medføre, at din annonce også vises, hvis der søges efter varianter som “kajakker”, “køb en kajak” og “ture i kajak”.

Hvis en helt bestemt søgeord eller søgeordsforespørgsel anvendes meget ofte, kan du med fordel tilføje det som et søgeord med eksakt match eller sætningsmatch.

  • Eksakt match. Med denne søgeordsindstilling bliver din annonce vist, når nogen søger efter dit søgeord eller relevante varianter af dit søgeord. Varianter omfatter stavefejl, entals- eller flertalsformer, forkortelser, stammevarianter, andre ordstillinger samt tilføjelser/fjernelse af bindeord og forholdsord (‘i ‘eller ’til’).
  • Sætningsmatch giver dig en mere præcis målretning. Her bliver din din annonce kun vist, når en bruger søger på dit eksakte søgeord eller eksakte udtryk samt varianter med andre ord før eller efter.

Store kampagner kræver Programmatic Buying

Flere virksomheder anvender allerede automatiske processer til at styre deres AdWords kampagner. Programmatic Buying / Biddable. F.eks. håndterer firmaet Momondo intet mindre end 185 mio. søgeord og 170 mio. forskellige annoncetyper. De har 100.000 daglige bid changes (jvf. Tore Pein Jensen, sept. 2016). Det er åbenlyst at der skal anvendes automatiserede processer for at styre dette.

Den suveræne Google AdWords kampagne

Du opnår det bedste ROI (return on investment) og den største succes, hvis du skaber:

  • Kvalitetsstruktur.
    Google ønsker, at præsentere brugerne for det bedste og mest relevante svar i søgningen. Derfor honoreres gode sites, der en stor mængde valid og relevant information om det valgte søgeord, med en høj Quality Score, der gør at prisen for deres annoncer bliver billigere (CPC).På Google AdWords auktionen udregner Google din Ad Rank ud fra din budpris, det du maksimalt vil betale for et klik (max bid) ganget med dit sites Quality Score.
    Selve prisen du kommer til at betale for et klik er:
    Google AdWords pris = Ad Rank for virksomheden under dig  /  Din Quality Score  X  0,01 $Jo højere din Quality Score er, og jo bedre du er end den næste budgiver på listen, desto billigere bliver dine AdWords. Så en hjemmeside med høj kvalitet er afgørende for dine priser.
    Læs mere om AdWords prisstrukturen på Google.com.
  • Kampagnestruktur
    Foretag en intelligent opsætning af din kampagne i Google Adwords, således at du foretager analyser af de annoncetyper og AdWords søgeord, der virker bedst.
    Hierakiet i din kampagnestruktur er:
    Google Adwords kontoKampagneAnnoncegrupper.

    • Sørg for at hver af dine AdWords kampagne har sit eget tema. For en almindelig hjemmeside skal have minimum én kampagne til hver landingpage. For at få bedre overblik bør du oprette én kampagne for hvert produkt/serviceydelse, da du nemt kan have mere end 15 forskellige annoncegrupper for hver kampagne.
    • Med flere forskellige kampagner kan du bedre sammenligne på tværs af produkter, du kan bedre foretage ændringer i budget eller geografisk dækning.
    • Brug alene “rene” kampagnetyper. Det vil sige rene søgekampagner til søgenetværket og rene display kampagner til display netværket.
      Google siger at kampagnetypen “Søgenetværk med udvalg fra Displaynetværket” kan give dig større synlighed, men det giver dig ofte højere klikpriser.
  • Kampagnestruktur, annoncegrupper
    • Opret flere annoncegrupper, gerne en annoncegruppe for hvert søgeord. Det giver mulighed for at skræddersy annoncerne til det/de specifikke søgeord og få bedre relevans. Og du kan bedre A/B teste forskelle i teksten.
      Som altid er relevans altafgørende for din succes. Ved kun at have ét søgeord for hver annoncegruppe (dog gerne i ental- og i flertalsformer) kan du målrette teksten helt specifikt for det givne tema/søgeord. Og anvender de vigtigste salgsbudskaber hertil.
    • Husk at anvende det valgte søgeord i din annonceoverskrift. Det er jo det brugeren kigger efter. Også gerne i annonceteksten, måske i en afledt, relaterede form.
    • Annonceudvidelser. Brug alle relevante annonceudvidelser i forhold til dine kampagner og dit formål. Annonceudvidelser er links til undersider, infoudvidelser, adresseudvidelse og opkaldudvidelser. For eShops kan det være pris og lagerstaus/tilgængelighed.
      Annonceudvidelser kan tilknyttes på både kampagne – og annoncegruppeniveau. Det giver mulighed for at arbejde med forskellig relevans for dine annonceudvidelser. Du kan f.eks. opsætte særskilte links og informationer til dine forskellige kampagner og annoncegrupper. Informationer som: Sitelinks extensions, location extensions, call extensions eller callout extensions.
  • Sporing og A/B test
    På alle dine annoncer indsætter du en specifik sporingskode, der gør dig i stand til at analysere og se, hvorledes den enkelte annoncer performer.
    Test, test og test igen. Glem alt om mavefornemmelser og best practise. Med Google Analytics værktøjer kan du se, hvilke annoncer, der performer bedst. Du kan teste flere forskellige annoncetyper for at finde den mest optimale. Og så anvende den.
    Konklusion: Test og data drevne beslutninger (datadriven) giver dig et langt bedre udbytte end subjektive opfattelser. Kun ved at teste kan du se om teksten “Billige produkter” virker bedre end “Kvalitetprodukter”.

AdWords optimering kræver konstant opfølgning

Selv mest gennemtænkte kampagne kræver kontinuerlig overvågning. Via A/B test har du fundet de søgeord og annoncetyper der virker bedst nu og her. Men tingene ændrer sig kontant, brugerne anvender andre søgeord, konkurrenter indhenter dig og udfordrer på pris og indhold. Derfor skal du altid overvåge og optimere dine AdWords kampagner.

Der ligger et stort optimeringspotentiale ved at forbedre dine søgeord og særlig de negative søgeord, søgeord eller søgetermer der ikke er relevante for dig. Hvis dine annoncer præsenteres ved søgetermer, der ikke er relevante for dig får du dårligere CTR og du skader din AdWords kampagne. Du kan opsætte negative søgeord for hele din konto (top), for din kampagne eller specifikt for hver enkelt annoncegruppe. Anvend den form der er mest optimal for dig.
Endvidere kan du oprette negative søgeord som “adds as this negatvie searcgword”, hvilket betyder, at Google ekskluderer de forskellige varianter af det negative søgeord eller søgeterm.
At opsætte negative søgeord kan desværre være en smule omstændigt og tidskrævende. Det er dog særdeles gavligt for dine AdWords omksotninger, din succes og din ROI.