
Med Jab Jab Jab Right Hook Facebook strategi optimerer du synligheden af dine opslag. Læs hvordan og lær også at skrive de bedste opdateringer på Facebook.
Facebook algoritme begrænser antallet af modtagere
I takt med Facebooks store udbredelse, brugernes stigende interaktioner og det enorme antal daglige opslag, har Facebook lavet en algoritme (Facebook EdgeRank), der automatisk begrænser, hvor mange nyheder og opslag du bliver præsenteret for. Det er tvingende nødvendigt idet strømmen af opslag er steget eksplosivt. Hvis du skulle se alle dine venners opslag, og opslag fra nøglepersoner/firmaer du følger, skulle du præsenteres for flere hundrede, måske endda tusinde opslag – hver dag! Der ville være uoverskueligt.
De personer du følger tæt, og som du jævnligt liker og interagerer med, vil du se flere opdateringer fra. Opslag fra personer som du ikke interagere med eller liker vil Facebook graduere ned, så du ser færre opslag fra denne person. Logikken i algoritmen er, at du skal præsenteres for de ting og de personer, der interesserer dig mest.
Du kender det sikkert selv. Du har givetvis venner på Facebook du aldrig ser opdateringer fra. Eller du har tidligere liket en virksomhed, fordi du ville vinde iPad, men idet du var totalt passiv overfor deres efterfølgende opdateringer, præsenterer Facebook dig ikke længere nyheder fra denne aktør.
Det estimeres at Facebook algoritmen i gennemsnit præsenterer dig for 2% – 6% af alle opslag fra dine venner og dem du følger. Det er vigtigt at bemærke, at det er et gennemsnit. Du kan få en større penetration end gennemsnittet. Du skal blot følge ‘Jab, Jab, Jab, Right Hook’ strategien, som jeg gennemgår nedenunder. Du bør også tage ved lære af mine 16 gode råd om Facebook Marketing.
Skab den gode stemning og opbyg en større læserskare
Når du som virksomhed træder ind på de sociale medier (SoMe) for at markdesføre dig og promovere dine produkter, er det vigtigt, at du husker grundreglen for de sociale medier:
Facebook handler om
mennesker og relationer
Facebook er som en privat fest, hvor brugerne socialisere og hygger sig med hinanden. Facebook handler om mennesker, deres indbyrdes relationer og interesser, der dyrkes i en social sfære. Så du skal holde takt og tone og passe på med, at du ikke overdænger brugerne med lidegyldige salgstaler, som de ikke har bedt om.
Som ny aktør træder du ind til en fest, hvor du endnu ikke kender festdeltagerne. Derfor skal du smalltalke med deltagerne, indlede dialoger og gøre dine hoser grønne, førend du kan begynde at fortælle om dine produkter og virksomhedens fortræffeligheder.
Jab, Jab, Jab, Right Hook
Gary Vaynerchuk
Facebook guruen Gary Vaynerchuk anvender bokse terminologien ‘Jab, Jab, Jab, Right Hook’ til at beskrive strategien for, hvordan ud får dine Facebook opdateringer ud til så mange modtagere som muligt. Et jab er et bokseslag, der anvendes for at holde modstanderen lidt på afstand og skabe plads til det afgørende hurtige stød – det højre hook.
Et Jab = en Facebook opdatering dine venner/følgerer er vilde med
Facebook giver mere af samme indhold til personer, der liker eller interagerer med dig. Facebook registrerer, om brugerne har set din video, se dine billeder eller læs hele teksten. Sidstnævnte kan alene ske, såfremt teksten er så lang, at der er indsat et automatisk ‘læs mere…’ i teksten. Når brugeren klikker på ‘læs mere…’ folder teksten sig ud, og Facebook ved nu, at brugerne har set og udvist interesse for dit indhold.
Tilsvarende registreres kommentarer og endnu vigtigere, om dit indhold er så godt at det deles med andre brugere. Det vægter Facebook højt og det er samtidig særdeles gavnligt for din markedsføring, idet delinger bringer dine budskaber ud til nye personer, der endnu ikke følger dig på Facebook.
Du vil naturligvis gerne fastholde en så stor del af din læserskare som muligt, og undgå at Facebook algoritmen sætter ind og begrænser antallet af mulige modtagere. Som udgangspunkt er det alene dine venner og personer, der følger dig (har trykket ‘Synes godt om’ på din Facebook side) der præsenteres for dine opdateringer. Og sandsynligheden for at de præsenteres for netop dine opdateringer, er større såfremt de kontinuerligt liker og interagere med dig.
Derfor skal du løbende lave populære opdateringer, som du ved, at dine læsere er vilde med og som de plejer at se, like, dele eller kommentere på. Ved at lave disse opdateringer, registrerer Facebook, at personen synes godt om om dit indhold og er mere tilbøjelig til, at give mere fra samme skuffe. Chancen for at brugeren også præsentere for din næste opdatering forøges.
Sådan får du den største læserskare på facebook
Giv altid værdi – relevant indformation, inspiration eller underholdning – til dine potentielle kunder før du beder dem om, at købe en service eller et produkt af dig. Anvend udvalgte dele af dit Content Marketing på de social medier.
Social media starter med det gode indhold. Giv indhold som er relevant, interessant, værdifuldt og/eller sjovt. Det må rigtig gerne være personligt og have det menneskelige aspekt med ind over.
Bed aldrig brugerne om, at like eller dele dine opdateringer, det er patetisk. Sørg i stedet for, at dine opslag er så interessante, at brugerne har lyst til at like, dele og dermed anbefale det til sine venner.
Jab, Jab, Jab = Du opbygger og fastholde din potentielle læserskare
- Jab. Første populære opslag, hvis formål alene er, at få likes og interaktion
- Jab. Næste opdatering med samme formål. Gerne med en tekst, der inviterer til at interagere. “Hvilke af disse to udsagn/billeder/farver/lyde/film kan du bedst lide? Og hvorfor?
- Jab. Mere godt indhold fra din side. “….and the crowd goes mad!”.
- Right Hook. Du vil naturligvis gerne have et kommercielt udbytte at dine anstrengelser, der ligger udover branding værdien.
Du giver, giver og giver førend du beder kunden om noget. Derved opbygger du en sympati, og som forbrugere vi vil gerne handler med personer eller virksomheder vi synes om. Hvis du virkelig giver, giver og giver, og har givet indhold, som kunden finder værdifuld, kan du måske opnå en form for skyldfølelse hos kunden, der føler at de skylder dig en tjeneste – at købe hos dig.
Du vil formentlig og desværre(!) opleve en faldende interessen og interaktion for dine sælgende “Right Hooks”. Det er helt normalt. Derfor er det essentielt, at du følger op på processen og fortsætte med at give populære “Jabs” opdateringer bagefter, så du igen fastholde dine læsere.
Hvad har katte og boksning med Social Media Marketing af gøre?
Opslag med katte på Internettet har altid været populære. Folk elsker katte og deler meget gerne gode, søde eller sjove opslag med katte. Netop af denne årsag har “Jab – Jab – Jab – Right Hook” strategien fået en fordanskning, der hedder “Kat – Kat – Kat – Konvertering”. Og på den måde er der så en god sammenhæng mellem boksning og katte på de sociale medier.
Fastlæg en redaktionel plan for dit indhold
Hold redaktionsmøder med alle relevante interessenter; Ledelsen, marketing, kommunikation, IT, medarbejdere, udvikling/produktion og eventuelle samarbejdspartnere. Der bør udpeges en ansvarlig redaktør for SoMe der kan lede, koordinere og eksekvere alle opdateringer til Facebook. En rolle som Social Media Manager / Content Manager, der stadig er ny for mange virksomheder. Ansvarsområdet for denne person kan være af en ikke ubetydelig størrelse og vigtigheden for virksomheden ditto.
På redaktionsmødet, f.eks. en gang om måneden, anbefales det, at udfærdige en plan for:
- Hvad sker der af aktiviteter den kommende tid? Hvorledes skal de præsenteres, i hvilke medier og hvornår?
- Hvis virksomheden ønsker særlige konverteringer, Right Hooks, så husk at byg op til disse med nogle rigtig gode Jabs. Jo flere brugere der like dine opslag af mere social karater (“nååeehhhh, hvor den er sød” opslag), desto større er sandsynligheden for, at de også ser dit efterfølgende salgsbudskab.
Fastlæg en god Facebook strategi
Det siges ofte: “All companies should think and act like a media”. Det er begrundet i vigtigheden af, strategien om Content Marketing, storytelling og behovet for kontinuerligt af udsende relevante informationer via de mange forskellige platforme. Du skal forholde dig til, at verden i dag primært er baseret på Pull strategi, hvor du bliver nød til at gøre dig ekstra attraktiv, og derved trække kunderne ind til din hjemmeside, til din butik. Og kan ikke længere regne med at du blot kan skubbe produkter/service ud til kunderne.
Det overordende mål for din Facebook strategi skal matche din øvrige markedsføring. Det handler om branding og aktiviteter, der i sidste end giver øget salg.
Strategiske delmål i din Facebook strategi kan være:
- Flere fans. Flere personer der følger (‘Synes godt om’) dig på Facebook.
- Flere besøg til din hjemmeside.
- Permissions. Få tilladelse til at sende nyhedsbreve, sms, mails/snailmails med videre.
Den operationelle vej for at nå målet er målrettet og værdifuldt indhold til din målgruppe(-r). Go create!
Bonus info
VIDEO: I et interview fortæller Gary V. om tankerne bag ‘Jab, Jab, Jab, Right Hook’ og meget mere.
Præsentation “How to tell your story in noisy digital world”
The incredible brand awareness and bottom-line profits achievable through social media marketing require hustle, heart, sincerity, constant engagement, long-term commitment, and most of all, artful and strategic storytelling.