SEO er en videnskab – Det SEO periodiske system for søgemaskineoptimering
Der er mange ting, du skal højde for, hvis du vil lave en korrekt optimering for søgemaskinerne. Nogle ting er mere betydningsfulde at gøre end andre. Og nogle ting vil ligefrem påvirke din præsentation i negativ retning. SEO er både en lidenskab og en videnskab. Derfor kan det meget passende opstilles som det SEO periodiske system.
De vigtigste faktorer til søgemaskineoptimering (SEO)
Third Door Media og Search Engine Land har sammen lavet en grafisk fremstilling af de mange faktorer, der har indflydlese for SEO. Oversigten er inddelt i en On-page og en Off-page del. Altså SEO tiltag som du foretager på dit eget site og tiltag som ligger uden for dit site.
Hver enkelt SEO faktor har fået en karakter mellem +3 til -3, der angiver hvor meget den påvirker søgeresultatet. En karakter på +3 har meget høj positiv indflydelse for søgeoptimeringer, +2 lidt mindre. En karakter på -3 har stor negativ indflydelse på søgeoptimeringen og skal derfor tillægges lige så stor opmærksomhed som +3 faktorerne.
De vigtigste SEO positive faktorer (+3) – Mer af det!
- Cq – Content Quality. Sørg for at alle dine dine er velskrevne og har rigeligt med kvalitets indhold
- Cr – Content Research. Lav en Keyword analyse og anvend de søgeord som dine ønskede kunder anvender
- Ac – Archtecture Crawl. Gør det let for søgerobotterne (Googlebot) at læse og indeksere dit site
- Ht – HTML Titles. Sørg for at alle sidetitler indeholder dine relevante keywords.
- Ta – Trust Authority. Tjek om dine likes, delinger og andre faktorer giver dit site en høj troværdighed.
- Lq – Links Quality. Inbound links fra store respekterede sites er meget gavligt for din SEO
- Pc – Personal Country. I hvilket land kommer dine kunder fra. NB! Hvis dit domain ikke er et .dk domain og du henvender dig til personer i Danmark, så skal du indstille landevisning i Google Webmaster tool.
- Pl – Personal Locality. I hvilken by eller område sidder dine kunder? Særlig vigtigt i forhold til din Google AdWords og facebook ad segmentering.
- Ph – Personal History. Har brugeren regelmæssigt besøgt dit site eller socialt begunstiget det?
Bemærk også:
- Ad – Archtecture Duplicated. Hvor god er du til at håndtere duplikeret indhold. Hvis du ikke gør det korrekt og angiver indhold der optræder dobbelt, så vil Google straffe dig hårdt. Så denne burde efter min mening være markeret med en faktor -2 eller enddog -3.
De vigtigste SEO negative faktorer (-3) – Undgå det!
- Vc – Violation Cloaking. Burde hedder WC. Viser du forskellige sider over for mennekser og søgemaskiner? F.eks. også med brug af skjult tekst, hvid tekst på hvid baggrund (Vh – Hidden)
- Vp – Violation Paid links. Hvis du har købt dig til ‘ulovlige’ links, f.eks. fra en links farm.
- Vl – Violation Spam links. Hvis du spammer blogs og fora med links til dit site.
- Vs – Violation Stuffing (-2). Overdreven brug af keywords med det ene formål at blive fundet af søgemaskinerne.
=> Læs mere om søgemaskineoptimering (SEO).
=> Få en vejledning til søgemaskineoptimering, se “Hele SEO-processen i 11 trin“.
=> Gode værktøjer til SEO. Der findes mange online værktøjer, der kan hjælpe dig med SEO.
Du kan downloaded hele det SEO periodiske system med forklaringer her (pfd, 2,3 Mb).

Det SEO periodiske system er en skematisk oversigt, der viser dig de vigtigste faktorer i søgemaskineoptimering. Faktorer med høj +værdi (+3) har stor indflydelse på din SEO succes. Faktorer med høj -værdi (-3) har en negativ indflydelse på dit arbejde med optimering til søgemaskinerne. Kilde: Search Engine Land Periodic Table of SEO Success Factors.