Content Marketing: Hvilket indhold skal du have og hvordan præsenterer du det, så du fanger kundernes opmærksomhed?
Tiltrak kunderne med relevant og målrettet indhold
Content Marketing (indholds markedsføring) er en strategi, der handler om, at give relevant indhold til dine kunder og potentielle kunder. Det handler om, at du skal gøre dig attraktiv overfor dine potentielle kunder og tiltrække deres opmærksomhed, ved at give dem svar og løsninger på deres udfordringer, ved at underholde dem eller give dem inspiration og gode idéer. Du skal gøre dit indhold så appetitligt, så der skabes en naturlig interesse for din virksomhed og dit brand. Gerne så stor interesse at brugerne deler den positive oplevelse og dit indhold med kollegaer, venner og familie.
Det langsigtede formål med din Content Marketing strategi kan være branding, at skabe flere leads, mere salg eller forbedre kundeloyaliteten. Men det er vigtig, at du holder salgstalen ude af dit Content Marketing indhold. Det kan godt indeholde nogle af virksomhedens produkter/services men fokus skal altid være, at give oplevelser, inspiration eller læring til kunderne. Og herigennem opnå øget interesse, mere trafik, større anerkendelse og engagement og deraf det afsmittende effekt med øget salg og loyalitet.
Virksomheden skal være en medie virksomhed
“You have to think and act like a media” er en typisk tanke om Content Marketing indhold. Der skal kontinuerligt skabes og distribueres indhold til de forskellige platforme, web, sociale medier, video mv. Og der skal successivt foretages analyser, så indholdet altid er optimalt og engagerende for målgruppen. Det er en tidskrævende opgave og din virksomhed skal afsætte ressourcer til at kunne drive det.
Content Marketing i tre step
- Foretage en grundig analyse af dine kunder og målgruppe. Hvad søger de, hvad er deres udfordringer, hvad mangler de af information og hvilke ting finder de interessant?
- Sammenhold dette med dit tilbud af produkter/services og se, hvorledes du kan lave value added content – indhold som målgruppen finder relevant, inspirerende, informativt eller underholdende. Giv kunderne mere end de forventer og indhold der er gavnligt.
- Find de digitale redskaber, der egner sig bedst til at formidle dine informationer. Det kunne være:
- Mere indhold på din nuværende hjemmeside eller på microsites.
- Online magasin.
- Information video(er).
- Online chat.
- Nyhedsbreve, se mere om e-mail marketing.
- White paper.
- Webcast / Podcast.
- Tilbyde lærerige webinars.
Eksempler på Content Marketing
- For Shells kunder er brændstof et dyrt men nødvendigt onde. Kunderne er interesseret i, at spare på udgifterne til benzin/diesel. Derfor deler Shell brændstof besparende råd på deres hjemmeside. Ligeledes råd om god sikkerhed i trafikken.
- Dr. Oetker – der sælger bage ingredienser – deler naturligvis bageopskrifter med deres kunder.
- Også Miele deler bage- og madopskrifter. Der naturligvis tilberedes bedst med et et deres hårde hvidevare produkter.
- Og endelig Wistia, der tilbyder hosting af video, der har en hel serie af “DIY: How to make great videos“.
Har du planer om, at producere video til dit site, er der god viden og information at hente fra Wistia videoerne.
Det periodiske system for Content Marketing
Econsultancy har lavet en grafisk oversigt for Content Marketing udformet som det periodiske system. Det er en god oversigt for de mange faktorer, der indgår i Content Marketing.