Sådan sørger du for, at dine Facebook opslag bliver set og læst
Facebook ses dagligt af mere end 936 mio. brugere (apr. 2015) – det er mere end 10.000 hvert sekund!
I Europa er der 225 mio. daglige brugere, 307 mio. hver måned (apr. 2015). Så ikke overraskende har dette medie en stor betydning for virksomheder, der ønsker at markedsføre sine produkter/services via de sociale medier.
Udfordringen er, at det er rigtig svært at komme igennem med sine budskaber. Der uploades mere end 3 mio. posts – hvert minut! Som marketer er det derfor essentielt at vide, hvordan du bedst anvender Facebook i din markedsføring.
Det gode marketing budskab
Make it simple
Make it memorable
Make it inviting to look at
Make it fun to readLeo Burnett, reklame impresario om det at lave godt indhold
Her er 16 gode råd til at få større opmærksomhed for dine Facebook opslag
Hvis du ikke kan læse/se præsentationen så find teksten for de 16 gode råd nedest på denne side.
Facebooks egne råd om markedføring på Facebook:
- Page posting tips and best practices.
- Kommentar til Facebook algoritmen, An Update to News Feed: What it Means for Businesses.
- Facebook Measurement Basics giver dig analyse af Facbook side og Facebook annoncering.
Facebook algoritme begrænser antallet af opslag du præsenteres for
– at for at begrænse den enorme mængde data, der generes hver dag, anvender Facebook en algoritme (‘organic reach’), der automatisk begrænser, hvor mange opslag du bliver præsenteret for (average organic page reach). Facebook har de seneste år justeret på algoritmen (tidligere EdgeRank), så brugerne præsenteres for mindre og mindre indhold. I gennemsnit præsenteres du for kun 2-6% af det relevante indhold (ult. 2015). I feb. 2012 var det 16%, sept. 2013 12%, nov. 2013 10%, dec. 2013 8% og mar. 2014 6,5%.
NB! Bemærk at det er et gennemsnit. Den kloge markedsfører kan få langt bedre penetration og større succes med sin Facebook markedsføring. Læs om “Jab, Jab, Jab, Right Hook” Facebook strategien her.
Ønsker du sikkerhed for, at nå ud til en større gruppe kan du betale Facebook for dette! “Boost Facebook opslag” eller brug af Facebook annoncering. Det kan jeg eventuelt vende tilbage til i et blog indlæg senere.
Har du brug for hjælp til din Social Media marketing?
Har din virksomhed/organisation brug for, at optimere jeres aftryk i de digitale kanaler, så kontakt mig. Lige nu søger jeg nyt job og udfordringer inden for online marketing / digital kommunikation.
Send en mail til thranum@onlinemarketingspecialist.dk eller ring på telefon (+45) 21 77 66 55 og hør, hvordan jeg kan hjælpe din virksomhed med at løse jeres Online Marketing udfordringer.
16 gode råd om Facebook opslag (tekstversion)
- Hvad er målet/formålet med dit Facebook opslag.
- Hav altid et klart formål med dine posts. Hvad vil du opnå? Hvordan? Hvornår?
- Anvend billeder i dine Facebook opslag/posts.
- Billeder i posts får 39% bedre interaktion.
- Der opnås 53% flere likes, 104% flere kommentarer og 84% flere click-throughs.
- Billedposts opnår 120% større engagement end gennemsnits post. Fotoalbum helt op til 180% større engagement.
- Billeder står samlet for 93% af de mest engagerende posts (vs. ren tekst, videoer, links).
- Der uploades dagligt 350 mio. billeder, så kampen om opmærksomhed er hård.
- Video er et kraftfuldt og effektivt medie.
- Stærkt medie til at skabe opmærksomhed og følelsesladet indhold. Gør det kort.
- En video på 2-3 minutter kan være dyr, så overvej evt. en billig 15-sekunders Instagram video som alternativ.
- Der uploades i dag flere videoer på FB end der gør på YouTube!
- Fat dig i korthed.
- Den gennemsnitlige bruger anvender 21 minutter på FB. Det er 6% af det daglige digitale forbrug.
- Korte Facebook opslag opnår 23% bedre interaktion.
- Mindre end 250 karakterer kan give dig 60% bedre engagement. Mindre end 80 karakterer kan give dig op til 66%.
- Et spørgsmål i en Facebook post giver 100% flere kommentarer.
- Bedste respons får spørgsmål, der kan besvares kort og hurtigt. Lukkede spørgsmål.
- Nogle af de bedste spørgende ord er ‘bør’ (burde man), ‘ville du’, ‘hvilken’ og ‘hvem’.
- De mindre gode spørgsmål, er dem med ‘hvorfor’ og ‘hvordan’, der kræver større omtanke og længere svar.
- Relevant og engagerende indhold.
- Benyt dig af teorierne om Content Marketing. Tænk på dine målgrupper og skriv til disse.
- Involver kunderne/læserne.
- Forsøg at begejstre dem og opfordre dem til (gerne implicit) at tage en aktion.
Anvend et klart og tydeligt Call-to-action, såfremt du ønsker en konkret interaktion.
- Forsøg at begejstre dem og opfordre dem til (gerne implicit) at tage en aktion.
- Godt og relevant indhold deles gerne af dine kunder/læsere.
- Bed ikke dine læsere/kunder om at dele dine Facebook opslag. Sørg i stedet for, at dit indhold er så interessant at folk ønsker at dele det af egen fri vilje.
- Humor kan med fordel anvendes i markedsføringen på de sociale medier.
- Vær gerne den første til at grine af dig selv/din virksomhed.
- Husk etik og det moralske kodeks.
- Få altid kritik og respons internt inden det publiceres eksternt.
- Real-time marketing. Vær hurtig til at reagere på muligheder.
- Følelser er en stærk parametre.
- Posts med følelser får 57% flere likes, 33% flere kommentarer og deles 33% oftere (Amex Open Forum)
- Provoker eller udfordre nogle synspunkter. Vær autentisk i din overbevisning og tro mod dig selv/virksomhedens DNA og grundsæt.
- Konkurrencer er stadig interessant.
- 35% af FB-brugerne holder af sider, hvor de kan deltage i en konkurrence.
- Særlig godt til at tiltrække nye fans/followers. Husk at have en plan for næste step, når du laver kampagne for at opnå nye fans. Permission marketing, nyhedsbreve, tilmeldinger til event/seminar og/eller et decideret salg.
- Værdikupon og særlige rabatter
- 42% kan lide FB-sider, der giver rabat eller værdikuponer.
- Indhold skabt eller delt af brugerne/kunderne.
- Tilliden til kommercielle virksomheder er lav. Til gengæld er 77% mere tilbøjelige til, at købe et produkt der er anbefalet af én, som de har tillid til (Nielsen research).
- Så del dine kunders positive oplevelser, cases, testimonials. Få dine fans til at skabe indhold, f.eks. Instagram billeder med kunden og dit produkt.
- Anvend anbefalinger og eksterne tests, trustpilot eller lignende.
- Publicer på det bedste tidspunkt i forhold til dine brugere.
- Hvornår er dine kunder/læsere online. Analysér og test det!
- Den største trafik er midt i ugen ml. 13:00 – 15:00
- Torsdag og fredag er de dage, hvor du får størst engagement på dine posts. Op til 18% højere.
- En anden kilde siger 32% højere engagement i weekenden.
- Mobile first. 80% af brugerne ser Facebook via deres mobil.
- Mere end 40% FB-brugere anvender kun mobile.
- Sørg for at dine post, dine hjemmesider, dine film og andet materiale er optimeret til de mobile brugere.
- Kundeservice via Facebook
- 82% sørger Facebook for at få kundeservice. En stærk social tilstedeværelse med dedikeret svar på kundeforespørgsler kan skabe langt bedre kunderelationer og skabe engagement. På sigt giver det større grand af tillid og loyalitet.
Kilder:
Kissmetrics.
http://www.fastcompany.com/3022301/work-smart/7-powerful-facebook-statistics-you-should-know-about
https://zephoria.com/top-15-valuable-facebook-statistics/
http://www.shoutlet.com/blog/2014/07/10-tactics-try-today-overcome-facebook-reach-decline/