Google sporingskoder (Campaign tracking url builder)



For at kunne måle effekten af dine kampagner skal du starte med at spore. I alle de links du anvender i dine kampagner, skal du altid anvende et link, der indeholde særlige sporingskoder, så du er i stand til at måle effekten entydigt. Du kan anvende fem forskellig parametre i din kampagnesporing (UTM = Urchin Tracking Module):

  1. *Campaign source. Skrives som: utm_source=xxx
    Hvilket kilde er det, f.eks. nyhedsbrev, partner hjemmeside.
  2. Campaign medium. Skrives som: utm_medium=xxx
    Hvilket medie, f.eks. email, affiliate, banner (NB særlige koder for AdWords)
  3.  Campaign content. Skrives som: utm_content=xxx
    Hvilket indhold, f.eks. bodytekst, inforgrafik, billede.
    Du kan også teste og måle to links på samme side eller i samme nyhedsbrev. Test om link i teksten virker bedre end link i et billede/knap.  Eller du kan teste forskelligt indhold/annoncer og måle, hvad der virker bedst.
  4. Campaign name. Skrives som: utm_campaign=xxx
    Kampagnes navn, f.eks. produktnavn, en særlig promotion.
  5. Campaign Term (Identify the paid keywords). Anvendes i princippet til betalte søgeord, hvilket dog registreres på en anden måde via AdWords, da du naturligvis(!) har knyttet din Analytics og Adwords konto sammen.

* I din sporingskode skal du altid angive den fulde URL (med http:// eller https://) og source. Medium, Content og Name behøver du ikke at anvende. Hvis du udelader source eller taster forkert, så risikerer du, at dit link ikke virker. Så vær omhyggelig og husk altid at teste dine links inden lancering.

Tip – Anvend Google url builder.

Google har en meget anvendelig url builder, der både gør det lettere at lave links med sporingskoder og samtidig eliminere de fleste slåfejl. Det særlige smarte er, at du med et enkelt tryk kan få konverteret den lange ulr til en short ulr (en goo.gl url).

Eksempel på et link med sporingskode

I oktober 2016 lavede jeg en artikel til de sociale medier, der handlede om Snapchat marketing. Den artikel uploaded jeg på både facebook, LinkedIn og på Google+ og jeg ville naturligvis gerne vide, hvad det gav af ekstra trafik til min hjemmeside, og ville også gerne sammenligne resultatet af de forskellige medier. Derfor oprettede jeg flere forskellige links med sporingskoder. Her er det jeg anvendte på LinkedIn:

  • http://www.onlinemarketingspecialist.dk/snapchat-marketing/?utm_source=artikel&utm_medium=linkedin&utm_campaign=some2016&utm_content=snapchat
  • Ved brug af Google url builder fik jeg nemt oprettet ovenstående url, og fik samtidig også en short url:
    https://goo.gl/bncMj1

 

Bemærk til brug for kampagner på mobil skal du anvende andre koder.

  • For Android.
    Use the Google Play URL builder tool to help define and append URL parameters. You must also have Google Play Campaign Attribution set up in your SDK. If you didn’t complete this during your initial set up, use our Developer Guide to learn how to implement Google Play Attribution in your Android SDK.
  • For iOS.
    Use the iOS Campaign Tracking URL Builder to help define and append URL parameters. You must be using Analytics iOS SDK v3 or higher, but you don’t have to make any changes in the SDK for this feature to work.

 

=> Læs mere om Google Analytics campaign tracking her (google.com).