SEO, søgemaskine optimering



SEO - Search engine optimization. Sådan forbedrer du din placering i Google SERP

Hvorfor er SEO så vigtigt?

Mange starter rejsen på Internettet på Google, og vejen til dit site går med stor sandsynlighed via søgemaskinen. Også selvom du har et kendt brand eller er en stor spiller på markedet. For det er bare nemmere for brugerne, at anvende Google til at finde det de søger.

  • Findes du ikke på Google, findes du ikke på nettet. Det er hårdt sat op, men desværre ikke helt forkert.
  • Gør det let for kunderne at finde dig. En god placering i Google får flere klik.
  • Gode tekster med de – for brugerne – vigtigste og mest relevante søgeord i søgeresultaterne skaber mere trafik til dit site.
  • En god placering i Google give dig også mere fordelagtige priser på AdWords.

Fra Google Zero Moment of Thruth (ZMOT) teorien ved vi, at op mod 85% af brugerne anvender Internettet i deres beslutningsfasen. De søger efter information, anbefalinger, gode alternativer med videre. Derfor er det vigtigt, at din digitale tilstedeværelse er fuldstændig optimeret til mødet med brugerne i online universet. Og SEO (Search Engine Optimization, søgemaskineoptimering) er et meget vigtigt værktøj hertil.

Du skal gå ‘All-In’ på søgemaskineoptimering

Vi forventer, at Google giver os de bedste og mest relevante søgeresultater. Det er Google’s intention og det de bestræber sig på.
De bedste resultater præsenteres på første side af søgeresultaterne sammen med de betalte annoncer, se mere om annoncer i Google AdWords afsnittet. Desværre er det yderste sjældent, at brugerne ser mere end den første, anden og maksimalt også den tredje side. Hvis din virksomhed ikke er blandt søgeresultaterne på de første sider, er der stor risiko for, at kunden ikke finder dig. Så når du laver SEO, skal du gøre det fuldt ud og sikre dig, at du havner blandt de øverste søgeresultater. En placering på side 12 er næsten ligegyldig, idet meget få kunder har tålmodighed til at bladre 12 sider igennem for at finde netop din side. Og undervejs har de måske set alle dine konkurrenters opslag.

Med Google AdWords kan du få vist din annonce på side et i søgeresultaterne.  Vær dog opmærksom på, at kunderne har større tiltro til de organiske søgeresultater (organic search) fremfor de betalte annoncer (paid search).

Lav en analyse af de vigtigste nøgleord

Du skal finde frem til, hvilke ord, der er de vigtigste – og bedste – nøgleord for din side. Og sørge for, at disse ord er indbygge i dit indhold på siden.

  • Hvilke ord dækker bedst over emnerne på dit site?
  • Hvilke ord søger kunderne på?
  • Hvordan er konkurrencen på disse nøgleord. Er den høj eller lav. Tjek popularitet og konkurrencen.
  • Vælg de bedste ord for dit site.

Et godt søgeord for din side:

  • Søgeord der har mange søgninger på netop det ord eller på de ord. I dag anvender brugerne ofte “long tail search” – flere ord eller en hel sætning i Google søgningen; “Hvordan steges en flæskesteg?”.
  • Søgeord med lav konkurrence. Altså søgeord der ikke anvendes af mange andre på nettet.
  • Søgeord der har stor profit. Trafik er godt, men kvalificeret trafik der giver salg er langt bedre. Find de søgeord der giver de fleste og bedste konverteringer.

Når du har fundet de bedste søgeord for dit site, så opret et univers der underbygger og baseres på de nøgleord.

SEO værktøjskassen. Sådan optimerer du din side

Du bør naturligvis optimere hele dit site. Det kan være en meget stor opgave. Start med de vigtigste landingpages, de sider der indeholder dine vigtigste informationer, produkter, services eller unikke salgsbudskaber – dine UPS’er. Sørg for at hver enkelt side er optimeret i forhold til det eller de unikke nøgleord, der bedst matcher indholdet på den specifikke side.

  • Sidens title (title).
    Din overskift (H1) på hver enkelt webside bliver det, som står øverst for dit søgeresultat. Det bliver blikfanget på søgeresultatet og skal derfor være sigende for indholdet og samtidig fange brugerens opmærksomhed.
    Anvend det/de vigtigst nøgleord. Rækkefølgen af ordene i title har betydning for din SEO placering. Du skal skrive nøgleordet først i sætningen, hvis muligt. Det giver en bedre placering.
  • META tekst.
    Det er den tekst som fremgår af søgeresultatet og dermed din potentielle ’salgstekst’ på Google. Sørg for at anvende de vigtigste søgeord i META teksten. Fokus på kundens udbytte og også gerne en klar Call To Action (CTA).
  • Indhold, indhold, indhold. Vigtigheden af godt og relevant indhold kan ikke understreges nok. Et site der behandler et emne tilbundsgående med brug af de rigtige nøgleord (keywords) vil få en bedre placering.
    Sørg for at dit indhold er på minimum 300 ord på hver enkelt side.
  • Image ALT text. Billede teksten.
  • Filnavnet på billeder og dokumenter kan også have en lille effekt, så navngiv billedet eller pdf’en med nøgleordet.

Andre faktorer der spiller en rolle for din SEO:

  • Teknik og kodning. Hastigheden på dit site, loadning af sider, server hastighed, hvorvidt siden er mobil optimeret med videre, har betydning for din placering på Google. Hvis siden er langsom på grund af dårlig kodning, bliver du straffet af Google.
    Tjek din sides hastighed via ‘Page speed insights
  • Jævnlige opdateringer og nyt indhold. Hvis din siden bliver for statisk kan Google opfatte den som en sovepude med outdatet indhold.

 

Undgå duplikeret indhold

Pas på med at duplikere indhold. Flere websider med samme indhold straffes af Google.
Hvis duplikeret indhold er uundgåeligt for dit site, så sørg for at kode det rigtigt ved brug af canonical tags.

Undgå fejl som “404 siden findes ikke”

Du bør skabe en dynamisk side, der bliver opdateret jævnligt. Det betyder også, at du skal slette gammelt, irrelevant indhold. Når du sletter en hel side, så opret gerne en 301-redirect, således at in-bound-link trafik – trafik der kommer fra links fra andre hjemmesider eller fra kunder, der har lavet et bookmark til netop den side – ikke går tabt. Vurder i hver enkelt tilfælde, hvilken af dine bestående sider, der er mest relevant at dirigere trafikken til.

Gode værktøjer til at lave SEO

Der findes mange gode værktøjer, der kan hjælpe dig med SEO. Jeg har samlet en oversigt for de bedste SEO-værktøjer, klik her.

Mere om søgemaskineoptimering (SEO)

=> Se “Det SEO periodiske system. Optimering som videnskab“.

=> Få en vejledning til søgemaskineoptimering, se “Hele SEO-processen i 11 trin“.