Korrekt brug af formularer giver flere konverteringer



70% kommer aldrig tilbage til din hjemmeside

Det siges, at mere end 70% af dem der besøger en hjemmeside ikke vender tilbage. Hvis det er rigtigt er det meget skræmmende. De sider der performer bedre, er de sider der konstant giver nye, relevante og involverende informationer, der matcher målgruppens behov og smag. F.eks. nyhedsmedier. Desværre er flertallet af hjemmesider for virksomheder sjældent interessante nok til, at kunderne uprovokeret vender tilbage. De skal trækkes ind på siden.

E-mail marketing bringer kunderne tilbage

Når en kunde besøger din hjemmeside er det essentielt, at du kaster en krog ud, og få kunden til at tilmelde sig et nyhedsbrev eller downloade en rabatkode til senere brug. E-mail marketing er ikke uden grund et af de mest effektive markedsføringsværktøjer.

Anvend den optimale e-mail tilmeldings formular (Opt-in email)

Der findes mange forskellige løsninger for online tilmeldingsformularer:

  • En online formular der er en naturlig og fast del af hjemmesidens indhold.
    Den kan placeres flere strategiske steder. På forsiden, som en del af en sidebar (sidebar form) eller efter hver artikel i en blog. “Kunne du lide denne artikel så abonner på vores nyheder”.
    For at få større opmærksomhed bør formularen skille sig ud fra det øvrige indhold. Anvend gerne billede i formularen. Som madding på krogen kan du tilbyde en free-bee i form af en whitepaper, en rabatkode eller lignende.
  • En pop-up formular, der kommer efter et givent tidspunkt.
    Mange sætter tidspunktet til nul, hvorfor en pop-up kommer frem som det første, når du besøger en side. Omend det kan være irriterende som besøgende viser analyser, at konverteringsraten stiger betragteligt. Så det virker.
  • En pop-up formular, der kommer frem når kunden har scrollet ned på din side.
    En kunde der læser og interessere sig for indholdet på din side, er formentlig mere tilbøjelig til at tilmelde sig et nyhedsbrev. Derfor kan en formular der først popper op efter en given tid eller i forhold til, hvor langt ned på siden brugeren scroller være effektiv.
  • Den flydende formular der ‘låser sig fast’ (floating bars) .
    En floating bar binder sig typisk fast til toppen eller bunden af websiden. Den står fast uanset hvor meget kunden scroller op eller ned. HUSK: For at undgå irritation skal du gøre det særdeles let at lukke den.
  • Pop-up når kunden skal til at forlade din hjemmeside.
    For desktop brugere er det muligt at spore musens bevægelser. Det giver mulighed for, at præsentere en online formular på det tidspunkt, hvor kunden er ved at forlade din hjemmeside.
  • En to-trins tilmelding, der starter med et klik på et billede.
    Psykologi er naturligvis også vigtig for brugernes online adfærd. På denne vis anvendes teknikken “når først du har sagt A, vil de fleste også sige B”. Ved at bruge et spændende billede eller link, der inviterer brugerne til at klikke og herefter præsentere dem for en formular, er langt flere tilbøjelige til at udfylde og færdiggøre formularen. Psykologien er, at vi som mennesker helst vil afslutte noget er allerede er i gang med.
    ‘Optinmonster’ påstår, at der er 785% større konvertering ved brug af 2-step opt-in processen.
  • Formular målrettet mobile brugere.
    ‘Mobile first’ tankegangen skal også anvendes for din formularer. De skal naturligvis være responsive eller optimeret overfor mobile brugere. Men du kan også lave formularer, der er specifik målrettet de mobile brugere og som derved vil forbedre konverteringsraten.

Test, test og test. Optimer og anvend den bedste formular

Det kan ikke siges for ofte. Der findes ikke længere en ‘best practise’ og du bør ikke måle din succes i forhold, hvad andre opnår i andre brancher. Dit marked, dine produkter og dine potentielle kunder kan have andre præferencer og adfærd end det generelle, globale markede.  Din succes måles bedst ved at du benchmarker overfor din egen performance.

Lav kontinuerligt A/B test på dine formularer. Juster, ret og optimer i forhold til hvad testen viser.

Målret dine budskaber – også i dine formularer

God markedsføring handler om at målrette dine budskaber i forhold til målgruppen. Du kan med fordel anvender flere forskellige formularer og tilbud i forhold til den adfærd brugeren har du din hjemmeside. Lav forskellige formularer og tilbud på dine websider, så det matcher det produkt eller det emneområde som kunden besøger.

Segmenterede nyhedsbreve

Segmentér dine kunder og send målrettede nyhedsbreve.

 

Mere info om optimering af formularer

Firmaet ‘Opt-in Monster’ tilbyder løsninger til online formularer. Du kan læse deres “12 råd til at få flere abonnenter (pdf)

Ordbog: Opt-in email is a term used when someone is given the option to receive email. Typically, this is some sort of mailing list, newsletter, or advertising. Without obtaining permission before sending email, the email is unsolicited bulk email, better known as spam.