Billeder giver 94% bedre engagement



Billeder siger mere end 1.000 ord
– og giver dig langt større engagement

Betydningen af billeder, infografik og videoer i den digitale kommunikation skal ikke undervurderes.

  • 40% reagerer mere på et billede eller en video end på ren tekst.
  • Post/artikler med et indbydende billede har 94% højere involvering.
  • For Twitter bliver tweets med billeder retweetet op til 150% mere end tweets uden billede.
  • Vores hjerner bearbejder et billede 60.000 gange hurtigere end en beskrivende tekst. Det skyldes af 90% af al den info den sendes til vores hjerne er visuel.
  • Et billede huskes 6 gange nemmere end tekst.
    En undersøgelse af de 100 mest populære blogpost viser, at de i gennemsnit anvendte et billeder per 350 ord.

=> Anvend korrekte billedestørrelser for billeder til de sociale medier; facebook, LinkedIn, YouTubem Instagram og Twitter.

 

Video er det nye sort

Som medie vinder videoer lang større indpas. Alle prognoser taler for udbredelsen og brug af video i den digitale kommunikation. Video kan med få virkemidler præsentere et kompleks budskab, og det kan gøres langt mere medrivende og inspirerende. Og dagens forbrugere foretrække små korte videoer fremfor lange tekster. Video er en passiv form for indhold – brugeren skal blot læne sig tilbage og nyde filmen.

  • En bruger bliver 2 minutter længere på et site, hvis de ser en video.
  • Prognose: I 2017 vil video udgøre 90% af al Internet trafik.
  • 87% anvender video i deres digitale markedsføring.
  • 65% besøger en hjemmeside efter de har set en video.

En video siger mere end 1,8 mio. ord per minut.

Der er lavet en sjov udregning. Hvis ét billede siger mere end 1.000 ord, siger en video på 60 sekunder mere end 1,8 mio. ord. Regnestykket er: En video optages med 30 billeder per sekund, på 60 sekunder er der således: 1000 x 30 x 60 = 1,8 mio. ord.

Det er naturligvis en overdreven, populistisk måde at anskue det på. Der hersker dog ingen tvivl om, at video nok er den bedste metode til direkte, effektiv og brugervenlig markedsføring.

Det negative ved video marketing er, at brugerne nemt springer fra, hvis indholdet ikke fanger deres interesse. Både fra start og undervejs. Derfor skal indholdet og videoen skabes på bedste vis. Tænk i samme baner som ved en god spillefilm og sørg for at fastholde interessen gennem hele din film. Keep it short, vær koncis og klar i spyttet.

 

Gør brug af de mange gratis online billeder

Tidligere var gode billeder meget bekostelige. I dag findes de i rigelige mængder på nettet. Du skal blot være opmærksom på ophavsretten og brug af billeder til kommercielle formål. Her er nogle af de mange muligheder for at finde billeder du kan anvende gratis.

  • Pixabay. Gratis billeder i høj kvalitet.
  • Google billedsøgning. Ved at fintune dine søgeindstillinger via ‘Billeder – Søgeværktøjer’ kan du søge efter billeder særlige størrelser (format), farver, typer og brugsrettigheder. Den kan du indstille til ‘Må anvendes’. NB! Tjek dog billedes eventuelle begrænsninger en ekstra gang inden du anvender det.
  • Creative Commons Search. En god ’søgemaskine’ for billeder, clickart m.v.
  • Free Digital Photos. De gode oversigter godt det nemt at blive inspireret og finde relevante billeder.
  • HubSpot’s Free Image Collection. Du kan downloade samlinger af tema-billeder, f.eks. ‘kontor relaterede’ eller ‘mobile’.

Husk at selvom billedet er gratis, er det god stil, at akkreditere den oprindelige ejer af billedet/grafikken. Det kan gøres som en fodnote til billedet eller blot som en fodnote nederst på din webside.

Redigering af billeder og grafik

  • Pixlr.com. Et gratis online værktøj, der er et godt alternativ for Adobe Photoshop. Rediger nemt billeder  via pixlr online værktøj.
  • Canva. Gør det let at lave designs til web og print.
  • Word Swag. En app til Android/iOS. Indsæt nemt tekst på dine billeder.
  • PowerPoint. Ja, du kan faktisk lave mange gode ting med dette værktøj. Hubspot har en god artikel med hjælp til PowerPoint grafik.

If This, Then That (IFTTT). Siden har mange gode værktøjer, der kan hjælpe dig. F.eks. kan du opsætte en regel (recipe), så alle dine nye billeder fra Instagram straks bliver delt på Pinterest.

 

Billeder på facebook annoncer – tjek tekst ratio

Brug af billeder (og særlig video) giver ekstra opmærksomhed og engagement. I en facebook annonce kan det være essentielt, at have en forklarende tekst og/eller en klar call-to-action indarbejdet som tekst i selve billedet. I den forbindelse er det vigtigt at huske, at facebook automatisk begrænser din målgruppe, hvis der er for meget tekst i dine annoncebilleder. Derfor bør du altid tjekke dine billeders tekst ratio via facebook tool text overlay (facebook.com).

 

Få flere gode råd om blog grafik fra Whittington Consulting.

Her er godt eksempel på Content Marketing med en god infografik (MDG Advertising):

It’s All About the Images [infographic by MDG Advertising]
Infographic
by MDG Advertising

 

Hvordan anvendes mobilen. En sjov undersøgelse fra 2014

Bemærk at undersøgelsen er fra 2014. Meget er måske ændret siden da.