Big Data. Udnyt potentialet



Big Data. Udnyt potentialet og tag datadrevne beslutninger.

Naviger sikkert gennem Big Data havet og udnyt mulighederne for at målrette og effektiviser dine marketing budskaber.

DATA DRIVEN: Data dreven kundeindsigt og beslutninger

Selv om Big Data har været det store buzz word de seneste år, er det stadig de færreste virksomheder, der virkelig forstår at udnytte mulighederne. Der er store fordele at høste for den virksomhed, der formår at sammenkøre data fra det interne CRM-system sammen med data fra eksterne kilder.

For en issælger er det jo åbenlyst at skele til vejrudsigten for at lave forekast på salget af is. Men der er andre sammenhænge som er mere indirekte og som kræver en bearbejdning af data fra flere kilder.

Data er tilgængelige i mange formater og karakteristika

I Danmark er vi beriget af vores mange offentligt tilgængelige databaser. Du kan hente meget nyttig information fra et utal af databaser, som kan anvendes til at forbedre dine oplysninger om dine kunder.

Du kan få mange flere informationer til Big Data samkørsel fra blandt andet:

  • Danmarks Statistik (celledata)
  • CPR-registret
  • CVR-registret
  • BBR/Ejendomsdata
  • Kort- og terrændata
  • 118/Teledata
  • FSS/demografisk typologi (celledata)
  • RKI betalingsanmærkninger (celledata)
  • Erhvervsdata
  • Gallup IndexDanmark (celledata)
  • Statstidende

 

Målgrupper og personas

Ud fra en grunding databerigelse bliver det muligt, at få en bred og dyb indsigt om dine nuværende og potentielle kunder. Jo mere præcist du kan karakterisere dine kundemuligheder, desto større er chancen for at ramme dem med de rigtige budskaber, i de rigtige medier og på det rigtige tidspunkt.

I din digitale markedsføring er det yderst anvendeligt, at opstille en personas beskrivelse. Altså en arketype for den mest typiske kunde i din målgruppe. Hvor en målgruppe beskriver en given del af det univers du går efter, beskriver en personas en enkelt person i målgruppen. Personas beskrivelsen indeholder også antagelser om drømme, følelser og frustrationer – nogle egenskaber, der bliver anvendelige, når vi skal målrette vores digitale marketing budskaber. F.eks. ved overskrifter i blogs eller e-mail, hvor det er vigtigt at tale følelser.

  • Tal til personaens drømme: “Sådan opnår du, at… XXX”.
  • Tal til frustrationerne: “Undgå at se dum ud når du…XXX”.

Gode værktøjer til analyse af web/mobile

Der findes mange gode værktøjer til analyse af web og mobile, se en oversigt over analyseværktøjer her.

 

Sådan anvendte HOME Big Data i deres markedsføring

Case: HOME ejendomsmægler. Det danske bureau Director (director.dk) har netop vundet et pris for deres kampagne for HOME. Baseret på data om liggetid  for boligheder som konkurrenterne havde til salg sammensatte de nogle målrettede mails (snail mail og e-mail marketing), der skulle få kunden til at skifte til HOME. Kunderne blev kontakte på de strategiske rigtige tidspunkter, f.eks. efter 3 måneder, hvor udbudsprisen på ejendommen ofte bliver justeret ned for boliger, der endnu ikke er solgt. “I HOME sælger vi rigtig mange boliger netop nu, så vi håber det går godt med salget af din bolig”.